5.01.2011

Αληθώς Ανέστη?

 
Α.
Πριν αρχίσουμε να μιλάμε για το "αληθώς", είναι αναγκαίο να δούμε τη θέση της Ανάστασης στο σώμα της πίστης του Χριστιανισμού.Και αυτό που είναι βέβαιο, είναι ότι το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού, είναι ο Χριστιανισμός.
Αν βγάλει κανείς την Ανάσταση έξω, (ιστορικά πάντα μιλώντας) είναι κάτι άλλο και όχι Χριστιανός.
Και αυτό γιατί η Ανάσταση του Χριστού δεν έγινε (με βάση τις παραδοχές της πίστης) για να αποδειχτεί η θεϊκή δύναμη του Χριστού.
Ούτε καν για να διορθωθεί το λάθος του Αδάμ (όπως ίσως πολλοί να θυμούνται από τα θρησκευτικά του σχολείου).
Η σάρκωση, ο θάνατος και ανάσταση του Θεού Λόγου, ήταν σχεδιασμένη πριν από την δημιουργία του Ανθρώπου.
Ήταν σχεδιασμένη ως «δεύτερη δημιουργία», τελειότερη μάλιστα από την πρώτη, αφού θα αξιοποιούσε ως προπαρασκευή και το «λάθος» του Αδάμ.Η Ανάσταση του Χριστού γίνεται ο Δρόμος, στον οποίο Άνθρωπος και Κόσμος βαδίζουν και τέλος του Δρόμου Αυτού είναι η Δευτέρα Παρουσία.
Ο Δρόμος αυτός παριστάνεται με την Κυοφορία του εμβρύου: Ο Άνθρωπος μπορεί μερικώς να έχει κάποια αίσθηση του Τέλους του, όπως το έμβρυο έχει μερική επαφή με τον κόσμο έξω από τη μήτρα. Πλήρη επαφή θα αποκτήσει όμως με την Γέννηση.
Η Δεύτερη Δημιουργία λοιπόν που άνοιξε με την Ανάσταση του Χριστού, θα ολοκληρωθεί με την Δεύτερη Παρουσία.
Στην Πραγματικότητα ο ύμνος
«Χριστός Ανέστη εκ Νεκρών
Θανάτω Θάνατον πατήσας
Και εν τοις εν τοις Μνήμασιν
Ζωήν Χαρισάμενος»
είναι όλη η ουσία του Χριστιανισμού.

Β.
Βέβαια, πρέπει να ειπωθεί κι αυτό: Όλη αυτή η ουσία, που διατυπώθηκε με σαφήνεια έξι τουλάχιστον αιώνες μετά, υπήρχε μέσα σε ένα σώμα από στοιχεία (μιλώντας με σημερινή γλώσσα) Ιστορικά, Ηθικά, Μυθικά, Θρησκευτικά, Υπαρξιακά και Φιλοσοφικά (συχνά αντιμαχόμενα μεταξύ τους).
Η μεταξύ τους διαλεκτική ήταν και αυτή στο σχέδιο της κυοφορίας, όπως είναι και σήμερα στο «σχέδιο» η διαλεκτική ανάμεσα σε αυτό του διατυπώθηκε τόσο παλιά και στις νεότερες επιστημονικές και άλλες εξελίξεις..Αν το δει μάλιστα κανείς μακροσκοπικά αυτό ήταν ένα στήριγμα της επιβίωσης ή και της επιτυχίας του Χριστιανισμού ανά τόσους αιώνες.
Να μπορεί δηλαδή να εντάσσει την παντοειδή εξέλιξη (κοινωνική, πνευματική, ηθική, επιστημονική) σε μια διήγηση που δεν έχει ολοκληρωθεί, στην οποία ωστόσο μπορεί να δώσει ένα Οντολογικό Τέλος, μέσα από έναν «καθρέφτη» όμως, όπως θα έλεγε και ο Παύλος.
Για να είμαστε δίκαιοι όμως πρέπει να επισημάνουμε ότι αυτό βέβαια για τον πιστό, μπορεί να είναι και απόδειξη ανωτερότητας της πίστης του, ενώ για τον κάθε άλλο μπορεί να σημαίνει απλά, ότι μια οργανωμένη κοινότητα μαθαίνει ανά τους αιώνες… Από την άλλη ωστόσο, για να μάθει κανείς είναι αναγκαίο να μπορεί να δέχεται και να αξιοποιεί την πληροφορία..
Από αυτήν την διελκυστίνδα, δεν βγαίνεις εύκολα….

Γ.
Και γιατί να χαριστεί η Ζωή στους «εν τοις Μνήμασιν»;
Το ερώτημα αυτό συμφυές με το ερώτημα της επιβίωσης του ανθρώπινου προσώπου.
Δεν είναι εύκολο ούτε αυτό το ερώτημα:
Γενικά η τάση των πολλών είναι να λύνουν αυτό το ερώτημα με την επιβίωση της Ομάδας, της Οικογένειας, των Απογόνων (φυσικών και πολιτιστικών) των Κανόνων και των Παραδόσεων (της Θρησκείας δηλαδή με την ευρύτερη έννοια).
Όσο και να ασκεί κανείς κριτική βασιζόμενος στις γεμάτες βία τραγικές απολήξεις αυτής της τάσης, πρέπει να αναγνωρίσει ότι είναι θεμιτή και αναγκαία, αφού αν δεν υπήρχε αυτή δεν θα είχαμε και τίποτ’ άλλο.
Από την άλλη, όμως συνεχίζει να υπάρχει το ερώτημα: «Αυτή η μοναδικότητα έστω ακόμα και βιολογικών συνδυασμών, η μοναδικότητα στιγμών και εμπειριών γιατί να χαθεί με τον Τάφο;»
Εδώ υπάρχουν πολλές απαντήσεις:
Ούτε οι ίδιοι οι άνθρωποι που δίκασαν τον Χριστό δεν συμφωνούσαν μεταξύ τους: Οι Σαδδουκαίοι θεματοφύλακες της αρχαίας Εβραϊκής Παράδοσης που δεν γνώριζε θέση για Ανάσταση Νεκρών, πίστευαν ότι η ζωή τελειώνει στον Τάφο. Οι Φαρισαίοι οπαδοί μια νεότερης εβραϊκής θρησκευτικής τάσης πίστευαν στην ανάσταση των δικαίων νεκρών.
Υπάρχει η απάντηση των Ανατολικών Θρησκειών ότι ακριβώς αυτή η ατομική ύπαρξη είναι η πηγή του Πόνου και η λύτρωση θα έρθει με την συγχώνευση με το Άπαν, «ως μια σταγόνα στον Ωκεανό».
Περίπου την ίδια απάντηση υπαρξιακά δίνει και ο Επίκουρος, βάζοντας στη θέση του Άπαντος το Τίποτα.
Ο Πλάτωνας και κυρίως οι Μαθητές του απάντησαν με την γνωστή θέση περί της αθανασίας της ψυχής, του κόσμου των Ιδεών και τη υποτίμηση του παρόντος κόσμου ως φυλακής της ψυχής.
Υπάρχει η γενικότερη θέση της αρχαίας Ελλάδας (και γενικότερα του αρχαίου μεσογειακού κόσμου αν το εξετάσει κανείς πέρα από τον Μύθο), ότι η επιβίωση του ανθρώπινου προσώπου εδράζεται στην ανάμνησή του από τους ζωντανούς. Θέση με τρομερή πολιτισμική αξία, που πάνω της πάτησε κοινωνικά και ο Χριστιανισμός.
Την θέση του Χριστιανισμού, που αναπτύχθηκε παραπάνω, ας την ξανασημειώσουμε: Η Λύση θα έρθει στο Μέλλον, αλλά αυτό που ζει κανείς σήμερα και ατομικά και κοινωνικά και κοσμικά ακόμα, θα συμπεριληφθεί σε αυτή τη Λύση. Και ναι αυτή η προσωπική ύπαρξη, πονάει γιατί αξίζει.
Και βέβαια υπάρχει και η επιστημονίζουσα εξήγηση ότι όλα οφείλονται σε ένα «εγωϊστικό γονίδιο», που δημιουργεί μια «φρεναπάτη» αναγκαία για τον πολιτισμό, αλλά ωστόσο «φρεναπάτη», την οποία γνωρίζοντάς τη πια μέσω της επιστήμης καλό είναι να μην της δίνουμε και τόση σημασία.

Γιατί όλα αυτά;
Γιατί η θέση που θα πάρει κανείς για το «Αληθώς Ανέστη», εξαρτάται κυρίως από το τι θέση θα έχει μέσα του για όλα αυτά, είτε έχοντας κάνει τις λογικές επεξεργασίες, είτε όχι. Πολύ λίγο δε στα ιστορικά δεδομένα περί της Αναστάσεως Χριστού, παρόλο βέβαια που η αρχαία Εκκλησία έδινε μεγάλη σημασία στην Ιστορία, θέλοντας να σημειώσει ότι ήταν ένα γεγονός του υφιστάμενου κόσμου και όχι κάποιου άλλου κόσμου (των Ιδεών) ας πούμε.

Δ.
Κατά τα άλλα τα ίδια τα Ευαγγέλια δεν περιγράφουν το γεγονός της Ανάστασης, παρά μόνο ότι βρέθηκε άδειος ο τάφος.
Φρόντισαν επίσης να συμπεριλάβουν στις διηγήσεις τους τις αιτιάσεις του Ιουδαϊκού Ιερατείου ότι οι μαθητές έκλεψαν το σώμα για να πουν ότι ο Χριστός αναστήθηκε, όπως ο ίδιος είχε διακηρύξει πριν τον θάνατό του.
Υπάρχουν βέβαια οι εμφανίσεις του αναστημένου Χριστού, για τις οποίες πάλι οι ίδιοι περιγράφουν, ότι και αυτοί σε πολλές περιπτώσεις δυσκολεύτηκαν να τον αναγνωρίσουν.
Βέβαια υπήρξε και εμφάνιση (σύμφωνα με την Κ.Δ.) που έγινε σε περισσότερους από πεντακόσιους ανθρώπους, για την οποία ο Απόστολος Παύλος γράφοντας μετά από περίπου 20 χρόνια στους Κορινθίους τους λέει ότι όλοι όσοι έζησαν το γεγονός δεν έχουν πεθάνει και άρα υπάρχουν ζώντες μάρτυρες.
Είναι ακράδαντη η πίστη της αρχαίας Εκκλησίας ότι ο Χριστός Αναστήθηκε.
Και είναι επίσης ένα αξιοσημείωτο επιχείρημα αυτό της τάχιστης εξάπλωσης του Χριστιανισμού. Δεν θα μπορούσε να πετύχει, μέσα από διωγμούς μάλιστα, αν δεν είχε ξεκινήσει από δυνατές αρχικές εμπειρίες, όλων αυτών που «πορεύθηκαν στα έσχατα της γης».

Από την άλλη όμως τίποτα δεν μπορεί τελειωτικά να κλείσει τις αμφισβητήσεις, ότι όλη η Ιστορία του Χριστιανισμού, δεν ξεκίνησε από τσαντισμένους μαθητές του Ιωάννη μετά την εκτέλεσή του, ή ακόμα του Δασκάλου των Κουμρανιτών, ή και των δυο μαζί ή και πολλών άλλων ακόμα,
που κατέλαβαν τι θέλει ο κόσμος της εποχής τους.
Που έβαλαν κάποιον να θυσιαστεί για να παρουσιάσουν έναν άλλο ως αναστημένο.
Ή ότι ο Νικόδημος πλήρωσε τους Ρωμαίους (που δεν είχαν κανένα λόγο να μην δεχτούν την μίζα, αφού ο Χριστός δεν τους ενοχλούσε) να κατεβάσουν τον Χριστό απ’ τον Σταυρό πριν πεθάνει.
Να πει μετά ότι αναλήφθηκε για να ξαναεμφανιστεί ως Παύλος μετά από κανένα δυο χρόνια…
Και ότι άλλο μπορεί κανείς να σκεφτεί λογικά.

Ε.
Αυτή η αμφισβήτηση είναι αναγκαία για τον ίδιο τον Χριστιανισμό που πιστεύει στην Ελευθερία του Ανθρώπου.
Αν υπήρχαν αξεπέραστες αποδείξεις για την Ανάσταση, τότε η πίστη δεν θα ήταν θέμα ελεύθερης επιλογής.
Όποιος δεν πίστευε θα ήταν χαζός ή κακός.
Γι’ αυτό και όλες οι προσπάθειες για τελειωτική απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα από την πλευρά των Χριστιανών, εντείνονταν όσο ο Χριστιανισμός ταυτιζόταν με την Εξουσία.
Γιατί η κάθε Εξουσία θέλει στέρεες, οικουμενικές αποδείξεις της ισχύος της.

 


Παλιότερη θέση εδώ

4.20.2011

Σαρανταποδαρούσες και Φιλισταίοι



(Εναλλακτικές Σκέψεις για την Ανάσταση του Λαζάρου..)


Βασική αρχή της Ορθόδοξης Χριστιανικής Θεολογίας είναι ότι ο Θεός, υπάρχει μέσα στην Φύση και την Ιστορία, χωρίς όμως να καταργεί την ελευθερία των ανθρώπων.
Οι άνθρωποι, οι οποίοι λειτουργούν ανάλογα με την προσωπική τους ιστορία, που διαγράφεται από κανονικότητες, αλλά και από έκτακτα γεγονότα, που μπορεί να ανασυντάξουν κανονικότητες.


Μέσα από αυτή την συνάντηση Θεός- Άνθρωπος- Κτίση, κάποιοι άνθρωποι αναγνωρίζουν με ένα εναργέστερο τρόπο σημεία αυτής της παρουσίας του Θεού στον κόσμο: Αυτά τα είναι τα θαύματα.
Δηλαδή, το ερώτημα μετατοπίζεται από το «τι είναι θαύμα;», στο «τι μπορεί να αναγνωριστεί ως θαύμα και από ποίους;»
Αυτή η αναγνώριση, γιατί γίνεται;
(«Ποίο το όφελος δηλαδή για την σωτηρία μας;» που θα έλεγες ζηλωτή.)
Είναι πρόκληση για μεγαλύτερη εσωτερική αλλαγή.
Βέβαια "σημεία" δεν είναι τα θαυμαστά γεγονότα μόνο.
Η Εκκλησία αντιμετώπισε ας πούμε την ραγδαία πολιτική αλλαγή που έφερε ο Κωνσταντίνος- έστω και αν αυτή έγινε εκ πρώτης όψεως για δικούς του ιδιοτελείς σκοπούς- ως "σημείο" του Θεού.
Μήπως και ο Ιουδαίος Προφήτης δεν έβλεπε τους Πέρσες σαν «όργανο του Θεού»;
Ή πιστεύει κανείς ότι δεν υπάρχουν καθαροί και ακάθαρτοι χώροι, ή μένει στον μανιχαϊσμό του.
Άλλο τώρα τι πολιτικο-θρησκευτικές θεωρίες καθαγιασμού της εξουσίας στήθηκαν δευτερογενώς πάνω στην αναγνώριση αυτού του "σημείου" (Του Εν Τούτω Νίκα).
Άρα, το θέμα είναι με ποία αντίληψη έρχομαι να δω αυτά τα πράγματα.
Την αντίληψη που λέει ότι ο Δίας θα ρίξει έναν κεραυνό και θα ρίξει τα τείχη της Ιεριχούς (σκόπιμα έγινε οι μίξη); και τι μ' αυτό; θα σταματήσουν να υπάρχουν Τρώες και Φιλισταίοι;
Ή την αντίληψή που λέει ότι το σημείο, για όσους συναντηθούν μαζί του, είναι πρόκληση για εσωτερική αλλαγή.



Θα σας μεταφέρω μια ιστορία που άκουσα από έναν παπά:


"Κάποτε υπήρχαν 2 χωριά. Στο ένα χωριό υπήρχε μια θαυματουργή εικόνα της Παναγιάς (κοίμηση), στο άλλο δεν υπήρχε. Ο παπάς του χωριού αυτού που δεν είχε θαυματουργή εικόνα, βλέποντας το άλλο χωριό να έχει απολαβές, διέδωσε ότι η εικόνα της αγίας Μαρίνας (έτσι έλεγαν την εκκλησία) είχε αρχίσει να δακρύζει, άρχισαν να έρχονται κι εκεί, αλλά κάποτε, το δάκρυ κορόμηλο βέβαια, αλλά δεν έγινε και κανένα πιο χειροπιαστό πράγμα, ο κόσμος βαρέθηκε.
Κάποια στιγμή, μετά από χρόνια, ήτανε δεκαπενταύγουστος και κάποιοι κουτσοί στραβοί στον Αγ. Παντελεήμονα, λάθος ….λάθος στην Κοίμηση πήγαν για να ξενυχτήσουν, έτσι έλεγε το έθιμο, γονατιστοί στον νάρθηκα της εκκλησίας. 'Ήταν και μια μάνα που το κοριτσάκι της, 10 χρονών ας πούμε "σαν τα κρύα τα νερά", δεν μιλούσε, ήταν μουγκή. Ξενύχτησαν οι δύο τους γονατιστές στην εκκλησία, αλλά τίποτα.
Την άλλη μέρα στον γυρισμό περνούσαν από την αγία Μαρίνα. Πήγαν να ανάψουν ένα κερί.
Η μάνα βλέποντας την εικόνα της νέας και όμορφης αγίας "λύθηκε", άρχισε να παρακαλά με συντριβή, ξαφνικά θυμήθηκε -εκεί που έλεγε "τι έκανα Θεέ μου και με έκαψες"- ότι στα νιάτα της είχε βλάψει με το στόμα της μια κοπέλα.
Άρχισαν να βγαίνουν ποταμοί δάκρυα από την συντριβή, σαν αυτά του τελώνη στην παραβολή.
Δάκρυζε μαζί της και η εικόνα. (έτσι την έβλεπε..)
Έφυγαν, πήγε έψαξε την κοπέλα που είχε μείνει ανύπαντρη και της ζήτησε συγχώρεση...(Εν τω μεταξύ η άλλη δεν το περίμενε γιατί πολλές είχαν πει τότε για το "αμάρτημά της" και μεταξύ μας την περίμενε και η ίδια μια τέτοια συμπεριφορά. Αυτά ήταν τα ήθη της εποχής, άλλο αν τα νιάτα σε οδηγούν σε αποκοτιές).
Λύθηκε και αυτή με την απρόσμενη παράκληση για έλεος, "δάκρυσε", μαλάκωσε η καρδιά της και με τον κόσμο και τον εαυτό της.
Αγκαλιάστηκαν.
Ας πούμε ότι σε λίγες μέρες το κοριτσάκι μίλησε
(Και αν δε μιλούσε δεν είχε και πολύ σημασία.. "όσο κρατήσει η ζωή κρατεί κι ο θάνατος", έτσι δεν λέει το τραγούδι;).
Και έτσι η εικόνα της αγίας Μαρίνας θεωρήθηκε έκτοτε θαυματουργή.


Έτσι είναι φίλοι τα σαράντα πόδια της Αγίας Κατερίνας (έτσι λένε όσοι τα μέτρησαν), τα έχει αγιάσει η πίστη τόσων ανθρώπων.
Δεν είχαμε τότε μεθόδους DNA για να διαπιστώσουμε, ανήκουν σε αυτή ή σε άλλους ανθρώπους (μπορεί και αυτοί να ήταν μάρτυρες).
Τι μας φταίνε τα κοκαλάκια τα κακόμοιρα, αν κάποιοι φανατικοί ψάχνουν θαυματουργούς τρόπους να πείσουν τους Φιλισταίους να μην υπάρχουν.
Οι Φιλισταίοι είναι Ελεύθεροι να υπάρχουν και θα υπάρχουν γιατί έτσι το θέλει ο Θεός και κάνουν καλό στον κόσμο και την Ιστορία.

Καλή Ανάσταση

4.13.2011

"ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗΣ"

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΙΑΝΝΑΤΟΥ
Οι τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της Υγείας, διαπνέονται από πνεύμα «νοικοκυρέματος» και «διαρθρωτικών» αλλαγών για να επιτευχθεί «εξορθολογισμός» υλικών και ανθρώπινων πόρων. Με άλλα λόγια, η προσπάθεια αυτή, αποτελεί το τελικό στάδιο προκειμένου να ιδιωτικοποιηθούν –μεταξύ άλλων- και οι εξαιρετικά κερδοφόροι τομείς της Υγείας με κριτήρια που θα διασφαλίζουν την ανεμπόδιστη εμπορευματική κυκλοφορία, τόσο της κλινικής έρευνας, όσο και των δημόσιων θεραπευτικών υπηρεσιών. Τα πρώτα δείγματα, είναι ήδη γνωστά. Μείωση κοινωνικών δαπανών για την υγεία, αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών υγείας για τους συνταξιούχους, συγχωνεύσεις νοσοκομειακών Μονάδων, πληρωμή από τον εργαζόμενο μέρους του κόστους διαγνωστικών εξετάσεων, επιβολή τροφείων σε δομές για άτομα με αναπηρίες, κ.α.
Η κυβερνητικές εξαγγελίες για μετατροπή των δημόσιων νοσοκομείων σε «αυτοτροφοδοτούμενες οικονομικές μονάδες», παραπέμπει άμεσα σε οικονομικοκεντρικά κριτήρια επιβίωσής τους και έμμεσα στην περαιτέρω συρρίκνωση της  Δημόσιας Υγείας.        Το κριτήριο των συγχωνεύσεων κλινικών ή νοσοκομείων,  δεν φαίνεται να είναι η βελτίωση της κάλυψης των κοινωνικών ή προνοιακών αναγκών, αλλά η κερδοφόρα επιχειρηματική δράση και η μετατροπή των εργαζόμενων (γιατροί-νοσηλευτές-τεχνολόγοι, διοικητικό προσωπικό, κ.α) σε εύπλαστο, φθηνό και αναλώσιμο ανθρώπινο δυναμικό,  τόσο με την μείωση των αμοιβών, όσο και με την εισαγωγή όλων των μορφών ευέλικτων και περιστασιακών εργασιακών σχέσεων, στις δομές της υγείας και της πρόνοιας(ιδιωτικά συνεργεία για φύλαξη-σίτιση-τεχνικές υπηρεσίες-καθαριότητα, κάλυψη εφημεριών,  εργαζόμενοι με «μπλοκάκι», πληρωμή μέρους υπερωριακής απασχόλησης μέσω των εσόδων-εξόδων από τους ασθενείς - πελάτες. κ.α). Παράλληλα, η άμβλυνση περιορισμών και προϋποθέσεων που αφορούσαν στις ιδιωτικές επιχειρήσεις υγείας και η έμμεση εμπλοκή των τραπεζών στην δημόσια υγεία ( μέσω πληρωμής των προμηθευτών των νοσοκομείων), επιταχύνει την αλλαγή του τοπίου στην Δημόσια Υγεία, σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Σε συνθήκες γενικευμένης «μνημονιακής» κρίσης και πειθαρχίας, η παραπάνω πορεία συνδέεται με την μείωση των μισθών αλλά και του «μη μισθολογικού κόστους» των εργαζομένων (παιδεία, υγεία, ασφάλιση, κλπ). Η απειλή της ανεργίας ή της αδυναμίας πληρωμής μισθών  και συντάξεων και η επαναλαμβανόμενη ενοχική υπενθύμιση για το «σπάταλο» κράτος των προνομιούχων, δημιουργούν  το απαραίτητο ψυχολογικό κλίμα αποδοχής των παραπάνω και την απονεύρωση των όποιων αντιστάσεων θα μπορούσαν να υπάρξουν. Επιπλέον, η αύξηση των επισκέψεων στις δημόσιες δομές υγείας, σε συνθήκες ξαφνικής και απρογραμμάτιστης  αναδιάρθρωσης, από την μια ρίχνουν των επίπεδο των όποιων κοινωνικών υπηρεσιών και από την άλλη εκβιάζουν την στροφή των ανθρώπων προς τους ιδιώτες γιατρούς, δεδομένου της επιβάρυνσης ή των καθυστερήσεων στην φροντίδα ακόμα και σοβαρών περιπτώσεων νοσηλείας ή χρόνιας θεραπείας.
Στο σκηνικό που διαμορφώνεται, έντονο πεδίο αλλαγών και επιπτώσεων αποτελεί και ο τομέας της Ψυχικής Υγείας. Ένας τομέας, μάλιστα, στον οποίο προβάλλεται και ενσαρκώνεται η επιβάρυνση των βίαιων αλλαγών που επιφέρει η οικονομική κρίση. Αύξηση των αυτοκτονιών και των καταθλίψεων, διεύρυνση παραβατικών συμπεριφορών, αποδιάρθρωση των οικογενειακών σχέσεων, επιδείνωση περιστατικών βίας και αύξηση της κατάχρησης αλκοόλ και εξαρτησιογόνων ουσιών ή προβλημάτων τζόγου, κ.α,  εντείνουν την ανάγκη κοινωνικής διαχείρισης των επιπτώσεων αυτών, καθώς τα περιθώρια «ατομικών λύσεων» στην προσωπική κρίση μοιάζει να παραπέμπουν σε βελουδένιες ημέρες, άλλων εποχών. Οι προτεινόμενες πολιτικές, κάθε άλλο όμως, οδηγούν στην κατεύθυνση αυτή.   
Η αλλαγή των όρων παροχής υπηρεσιών στην Ψυχική Υγεία - πέρα από τον εγχώριο κατακερματισμό και τις εγγενείς αδυναμίες που παρουσίαζε τα προηγούμενα χρόνια- σχετίζεται και με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία στην δεδομένη συγκυρία της οικονομικής κρίσης και παρ’όλες τις αγαθές προθέσεις  που ο καλοπροαίρετος αναγνώστης θα μπορούσε να προσδώσει, μοιάζει να επιταχύνει την ανατροπή και εγκατάλειψη, όσων καλών πρακτικών δημιουργήθηκαν  στον χώρο αυτό.    Σύμφωνα, με την συνθήκη της Λισσαβόνας, οι στρατηγικές που προωθούνται στην Ψυχική Υγεία, αφορούν στην μείωση του κράτους ως βασικού φορέα παροχής υπηρεσιών, στην μεταφορά αρμοδιοτήτων στην Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην μετακύλιση του κόστους στην οικογένεια και το άτομο (αγορά υπηρεσιών, ασφαλιστικό, ιδιωτική ασφάλιση, κλπ), στην ενίσχυση του εθελοντισμού και στην μείωση των δαπανών τόσο σε υλικούς πόρους όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό, κ.α. Αλλά και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, έχει αποφανθεί, πως: «Οι εξειδικευμένες υπηρεσίες καλής ποιότητας είναι δαπανηρές λόγων των μεγάλων επενδύσεων  που απαιτούνται καθώς και του υψηλού κόστους μισθοδοσίας… είναι σαφές πως οι περισσότερες πρέπει να είναι άτυπες κοινοτικές υπηρεσίες υγείας» και επίσης «Οι περισσότεροι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τα προβλήματα ψυχικής υγείας μόνοι τους, με την στήριξη της οικογένειας και των φίλων. Γι’αυτό η αυτοφροντίδα πρέπει να αποτελέσει τη βάση της πυραμίδας οργάνωσης των υπηρεσιών ψυχικής υγείας». Βέβαια η αυτοφροντίδα δεν πρέπει να συγχέεται με την αυτοβοήθεια και την φροντίδα από το υποστηρικτικό περιβάλλον του εξυπηρετούμενου, ή με μια κοινωνικοποίηση της λύσης των προβλημάτων από μια αυτενεργούσα κοινότητα, αλλά ως το ιδεολογικό όχημα, που θα μεταφέρει την υποβάθμιση και την υποχρηματοδότηση των υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας, με επακόλουθο την ανάθεσή τους σε επιχειρηματικές ιδιωτικές δομές.
Στην χώρα μας, πολλά από τα παραπάνω, έχουν ξεκινήσει τόσο στο ευρύτερο πλαίσιο της Δημόσιας Υγείας, όσο και στον ειδικό τομέα της Πρόληψης και της Θεραπείας των Εξαρτήσεων. Ανάλογες πιέσεις προσαρμογής δέχονται όλοι οι φορείς υλοποίησης του θεραπευτικού έργου στον τομέα αυτό. Η οικονομική βιωσιμότητα διακυβεύεται, ενώ η μη έγκριση προσλήψεων δημιουργεί σοβαρά εμπόδια στην καθημερινή λειτουργία των Μονάδων.  Κατ’αυτό τον τρόπο και ανάλογα το πλαίσιο λειτουργίας και τον τρόπο διοίκησης του κάθε Οργανισμού ( Κέντρα Πρόληψης, ΚΕΘΕΑ, 18 ΑΝΩ, ΟΚΑΝΑ ), οι στρατηγικές που αναφέρθησαν, διαμορφώνουν την ιδιαιτερότητα των οικονομικών και πολιτικών δυσχερειών που αντιμετωπίζουν. Συνδυαστικά, με τα παραπάνω, η σταδιακή κατεδάφιση του εναπομείναντος Ε.Σ.Υ, συμπαρασύρει μαζί του και όλες τις συστηματικές πρακτικές υποστήριξης των εξαρτημένων –τόσο σε επίπεδο Πρόληψης, όσο και Θεραπείας -  που επιτυγχάνονταν μέσω της επαρκούς δικτύωσης, με βασικό πυλώνα παροχής τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας  και κοινωνικής φροντίδας ( διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία, κάλυψη προνοιακών αναγκών, ιατροπαιδαγωγικές δομές, υποστήριξη οικογενειών, κα.)
Οι αλλαγές στη διοικητική δομή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με τον Καλλικράτη, επιταχύνουν   την ανάληψη τομέων, όπως η Εκπαίδευση και η Υγεία, από τοπικές διοικήσεις με μειωμένους οικονομικούς πόρους για την λειτουργία τους, η οποία σύντομα θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις ή σε… λουκέτο. Ήδη τα Κέντρα Πρόληψης ζουν  την εξέλιξη αυτή σε καθεστώς απειλής, απαξίωσης και αβεβαιότητας, προαναγγέλλοντας τις προθέσεις της Πολιτείας για το πώς βλέπει πια την προληπτική προαγωγή κοινωνικών σχέσεων που μειώνουν την κοινωνική παθογένεια. Η εντεινόμενη εξάπλωση του εθελοντισμού, προσφέροντας μια διέξοδο στην αδυναμία προσλήψεων, εγκυμονεί το ενδεχόμενο να μετατραπεί σε ένα είδος «άτυπα επαγγελματικού» εθελοντισμού και να δημιουργήσει οιονεί «επαγγελματικές» θέσεις χωρίς αμοιβή. Παράλληλα, η αποδόμηση των εργασιακών σχέσεων (περικοπές, Συλλογικές Συμβάσεις, αναγκαστικές μετατάξεις, κ.α), η εισαγωγή όλων των μορφών εργασιακής ευελιξίας και οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως έδειξε και το πόρισμα του Γενικού Διευθυντή Δημόσιας Διοίκησης για τον ΟΚΑΝΑ, αποτελούν επίσης, μια πραγματικότητα στον χώρο της Απεξάρτησης, με καθολικές τάσεις εξάπλωσης.
Τα παραπάνω, συνδεόμενα με την έλλειψη εθνικού σχεδίου δράσης και την υιοθέτηση πολιτικών ανάπτυξης  χωρίς θεσμικό πλαίσιο, αξιολόγηση και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, καταλήγουν στην αντιστροφή των προηγούμενων κοινωνικά αποδεκτών αντιλήψεων για τις εξαρτήσεις.   Από εκεί που η πολιτεία αναγνώριζε ότι το θέμα των εξαρτήσεων είναι και ένα κοινωνικό πρόβλημα και όφειλε να κάνει κάτι για αυτό, έχουμε περάσει στην περίοδο που η πολιτεία βλέπει μόνο τα αριθμητικά αποτελέσματα, την άσχημη βιτρίνα, και θεωρεί ότι οι εξαρτημένοι είναι το πρόβλημα. Η οπτική των κυβερνητικών επιλογών, σταματάει στα όρια ενός έτους. Είναι εστιασμένη στο μισθολογικό κόστος, στον προϋπολογισμό, στη λίστα, στην αναβάθμιση στο κέντρο της Αθήνας.
Το επόμενο βήμα, δείχνει να είναι η απαξίωση των εργαζομένων, η πιθανή συκοφάντησή της και η σταδιακή υποτίμηση του «δαπανηρού» επιστημονικού τους έργου, βασισμένο σε μια τακτική, που ακολουθείται συστηματικά τον τελευταίο χρονικό διάστημα στο κοινωνικό πεδίο, για μια σειρά επαγγελμάτων.  Η ισοπεδωτική λογική στην απεξάρτηση δείχνει να έχει ένα κοινό παρανομαστή, την φθήνια: φθηνά φάρμακα, φθηνοί χρήστες ναρκωτικών, φθηνό προσωπικό, φθηνή ποιότητα, φθηνή προοπτική, φθηνό όραμα. Κι όλα αυτά σε ένα χώρο που βασικό «εργαλείο» αλλαγής είναι η ανθρώπινη σχέση με τον θεραπευόμενο και όχι η διαχειριστική λογική.  Που χαρακτηρίζεται – ή τουλάχιστον έτσι οφείλει να είναι -  από υψηλή δέσμευση, επαγγελματική συνείδηση και ευθύνη. Και είναι δεδομένο πως  η φύση της ψυχοπαθολογίας της εξάρτησης και η αλλαγή της, δεν αφήνει περιθώρια στον επαγγελματία να αμελήσει βασικές αρχές ποιότητας και δικής του, προσωπικής εξέλιξης και αλλαγής.  Οι ανάγκες  - αλλά και υποχρεώσεις θα λέγαμε - αυτές ( εκπαίδευσης, εξωτερικής εποπτείας, προσωπικής θεραπείας) του εργαζόμενου στην Ψυχική Υγεία και στην Απεξάρτηση ειδικότερα, αποτελούν το αναγκαίο «μη μισθολογικό» κόστος των εργαζομένων και την απαραίτητη «πρώτη ύλη» για αποτελεσματικές και υπεύθυνες υπηρεσίες θεραπείας.  Ανάλογα το Οργανισμό, παρέχεται ένα μέρος ή είδος τους, αλλά σε μεγάλο βαθμό καλύπτονται οικονομικά από το εργαζόμενο  και αποτελούν ποιοτικά κέρδη στην υπόθεση της απεξάρτησης. Αναπόφευκτα, οι οικονομικές περικοπές  και  οι προσωπικές ή οικογενειακές ανάγκες επιβίωσης θα οδηγήσουν στην  αναγκαστική παύση τους και στην σταδιακή αλλαγή ποιότητας εργαζομένων και υπηρεσιών. Η κυβερνητική πολιτική του μνημονίου έχει επιλέξει οι ανελαστικές ποιοτικές δαπάνες των Οργανισμών να θεωρούνται μισθολογικό βάρος και όχι προϋπόθεση.  Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως το πόρισμα για τον τακτικό έλεγχο λειτουργίας του OKANA, από τον Γενικό Διευθυντή Δημόσιας Διοίκησης, έπειτα από ανακοινώσεις σελίδων επί σελίδων, προβάλλει ως πρώτη αιτία για την  «οικονομική ζημία σε βάρος του Οργανισμού» την : «... αυξημένη δαπάνη για μισθοδοσία του μόνιμου προσωπικού, το οποίο απολαμβάνει οικονομικών προνομίων, μέσω των Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, τα οποία υπερβαίνουν κατά πολύ την μισθοδοσία αντίστοιχων κατηγοριών υπαλλήλων του δημόσιου Τομέα.»
Παρά τις όποιες ενστάσεις ή αντιρρήσεις, για την παράγραφο αυτή, σχετικά με υπαρκτές  μισθολογικές ή άλλες διαφορές  - που πρέπει άλλωστε,  να αποτελούν  ζήτημα διεκδικήσεων προς τα επάνω -  το πνεύμα που διαχέεται, ορίζεται από τον τρόπο που θα την αναγνώσει κάποιος, αν καταφέρει να μείνει ανεπηρέαστος από την λογική του κοινωνικού αυτοματισμού και την αλληλοεξόντωση επαγγελμάτων και επαγγελματιών.  Η αποσάθρωση των εργασιακών δικαιωμάτων και η εισαγωγή  των ελαστικών σχέσεων απασχόλησης, περνάει κι από εδώ:  «…για μισθοδοσία του μόνιμου προσωπικού», καθώς όπως φαίνεται και ορίζει η κυβερνητική δημοσιονομική επίθεση, το αναλώσιμο, ευκαιριακό, ημι-απασχολούμενο, προσωπικό έχει μειωμένες δαπάνες και δικαιώματα ή παρακάτω: «…το οποίο απολαμβάνει οικονομικών προνομίων, μέσω των Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας…». Η γενικότερη πολιτική της κατακρεούργησης των Συλλογικών διαπραγματεύσεων και των διεκδικήσεων των εργαζομένων, είναι παρούσα και δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησής της, καθώς καταλήγει σε … «προνόμια».  Άλλωστε, η επίθεση που δέχονται οι εργαζόμενοι στην τόσο στην Ελλάδα, όσο και αλλού, δεν απέχει μακριά από το να καταλήξει στην διεκδίκηση του αυτονοήτου :  «όποιος εργάζεται δικαιούται να αμείβεται».
Στην νέα έρημο που διαμορφώνεται, με την  πλήρη αποδυνάμωση του όποιου κοινωνικού κράτους, το βάθος και η έκταση των μέτρων θα επιφέρει μόνιμες πληγές. Οι υποστηριζόμενοι και οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας -  χρήστες κι αυτοί υπηρεσιών άλλων τομέων της Υγείας – θα υποστούν μεγάλο κτύπημα από την κυβερνητική επίθεση. Ο κατακερματισμός των διεκδικήσεων ή οι τακτικές μερικής συντεχνιακής συναίνεσης, μοιάζουν ανώφελες και επιβλαβείς, όταν αναιρούνται, συνολικά και βάρβαρα, βασικοί και αυτονόητοι τομείς κοινωνικών δικαιωμάτων, όπως η Παιδεία, η Υγεία και η Ασφάλιση. Τα κοινωνικά και συλλογικά ζητήματα, θέτουν και την ανάγκη κοινωνικών και συλλογικών δυναμικών λύσεων και συμμαχιών, ώστε η διεκδίκηση και η ανατροπή των παραπάνω, να μιλούν για τα γενικά θέματα που επηρεάζουν τις μικρές πλευρές της καθημερινότητας  των ανθρώπων που πλήττονται. Στην συγκυρία αυτή, μένει να φανεί η πολιτική και η δυναμική που θα ακολουθήσουν οι ηγεσίες των Οργανισμών στους τομείς της Δημόσιας Υγείας και Ψυχικής υγείας. Θα ακολουθήσουν τις ανάγκες και τα αιτήματα των υποστηριζόμενων και των εργαζομένων στο πλαίσιο μιας νέας κοινωνικής «πολιτικοποίησης» που θεωρεί αναπόδραστο συστατικό της, την συνολική διατήρηση της ποιότητας και των εργασιακών δικαιωμάτων ή θα αποτελέσουν τους καταλύτες των κυβερνητικών επιλογών, μένοντας στον ορίζοντα του αναπότρεπτου?
http://sekethea.wordpress.com/2011/04/12/%cf%88%cf%85%cf%87%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%85%ce%b3%ce%b5%ce%af%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b7-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%bf%cf%80%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%83%cf%85%cf%81%cf%81%ce%af/

4.10.2011

«ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΗ ΧΡΕΩΚΡΑΤΙΑ ΤΗΣ ΤΣΟΥΚΝΙΔΟΧΩΡΑΣ»

Χθες βράδυ έκανα μια βόλτα στα μαγαζιά της παραλίας. Ένας – δυο επιχειρηματίες είναι  γνωστοί. Κοινή διαπίστωση ότι έχουν χτυπηθεί αλύπητα- πέρα από τα «τοπικά βρομόνερα» (πραγματικά και …μεταφορικά)- από τα «απόνερα» της «χρεωκρατίας».
«Κοίτα εδώ στο Βαθύ οι περισσότεροι κάτοικοι  είναι μισθωτοί και Δημόσιοι και  Ιδιωτικοί: Στρατιωτικοί, Εκπαιδευτικοί, Νοσηλευτές, Εμποροϋπάλληλοι. Οι πρώτοι έχασαν το 40% της αγοραστικής τους δύναμης και πάνε για άλλα. Οι άλλοι, όσοι δεν απολύθηκαν και όταν …πληρώνονται,  ζουν με αυτό τον φόβο.  Οπότε ακόμα και να μείνουν νηστικοί, αν μπορούσαν,  θα το έκαναν  για να έχουν κατιτίς για τις δύσκολες μέρες.  Και ο ένας καφές θεωρείται πλέον …ενοχικό καταναλωτικό πάθος!  Απολύσαμε και τον τελευταίο υπάλληλο, δουλεύουμε 15 ώρες μόνοι μας και πάλι δεν βγαίνει! Περιμένουμε τη «θεία από το Σικάγο»…. που είναι να’ ρθει με τα Κρουαζιερόπλοια, για να μην τα κλείσουμε μαζικά..»
Άλλο στοιχείο της κατάστασης είναι «το έμφραγμα στο Νοσοκομείο Σάμου», όπως μεταδίδουν τα τοπικά ΜΜΕ.  Ανεξάρτητα από τις διαφωνίες διοίκησης- εργαζομένων για  το πόσο «θανατηφόρο»  είναι αυτό, είναι κάτι που παραπέμπει στο γενικότερο κλίμα της των κοινωνικών υπηρεσιών της χώρας. Επίσης, ας προσθέσουμε και τον προϋπολογισμό των μηδενικών νέων έργων στον ενιαίο Δήμο Σάμου.
Ας  δούμε τώρα και την άλλη πλευρά του νομίσματος, όπως σταχυολογείται από τον τύπο, για να μην θεωρήσετε  ότι υιοθετούμε «γραφικότητες»:  Η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας πουλάει λίμνες για να μπορέσει αυτή πρώτη να έχει ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Επίσης ο μέσος Γερμανός Εργαζόμενος θα έχει για δέκατη (καλά ακούσατε) χρονιά μειώσεις στον πραγματικό μισθό του, ενώ και εκεί υπάρχει ακόμα περαιτέρω μείωση του Κοινωνικού Κράτους!
Τα λεφτά κάπου μαζεύονται, που πάνε;  Που πάνε όταν σε όλες τις Πολιτείες εφαρμόζεται απίσχναση, αλλού στις Παθολογικές κλινικές και αλλού-καλή ώρα εδώ- στις Χειρουργικές; Αναλόγως  των συνηθειών του κάθε ασθενούς…
Όλοι πλέον, έστω και αν δεν το ομολογούν ξέρουν ότι είναι άδικο. Εντάξει φταίνε οι Πολιτικοί, οι κακοί Συνδικαλιστές, οι καρτοκινητοί Καταναλωτές, το ότι δεν παράγουμε τίποτα, παρά μόνο πουλάμε από ένα καφεδάκι μέχρι «αέρα κοπανιστό». Αλλά κάπου δεν μπορεί, θα υπάρχουν σύνδεσμοι σε όλα αυτά.  Το νιώθουμε!
Όπως καλή ώρα εδώ που μας δάνειζαν απλόχερα για να μπορούμε να αγοράζουμε …απλόχερα όλοι μας (από την Ψωροκώσταινα μέχρι την θεία -Κωστούλα). Από πανάκριβους εξοπλισμούς και ολυμπιακά έργα μέχρι το δέκατο τρίτο κινητό μας.  Και αυτά πέρα από τα … «μίζενς». Μας δάνειζαν για να γράφουν συνέχεια πανωτόκια, να φουσκώνουν τα ενεργητικά τους και να κάνουν limit up στα χρηματιστήρια και εδώ να κινείται λίγο το χρήμα για να δουλεύουμε γκαρσόνια ή stagers  και να ξεχνάμε την μιζέρια μας…
Ξέρουμε ότι το χρέος δεν είναι αληθινό, είναι άδικο, αλλά φοβόμαστε. Το ίδιο κεφάλαιο που έστηνε τις «ΜΙΖΕΝΣ» και τα Υποβρύχια, στο ίδιο αυτό κεφάλαιο χρωστάμε. Όλοι οι λαοί.
Το ξέρουμε ότι το χρέος είναι άδικο, γιατί το ένα σπιτάκι που έχτισε το ένα παιδί ενός γονιού ισοσταθμίζεται από τα δέκα χρόνια υποαπασχόλησης και φυτοζωίας του αδελφού του. Γιατί δεν ήρθε τώρα η φτώχια, απλά τώρα μας πιάνει όλους…
Έτσι το ένα παιδί κάποτε θα αναγκαστεί να πουλήσει  το σπιτάκι για ένα πιάτο φαί και το άλλο παιδί θα δεχτεί να δουλέψει για μια μπουκιά.  Τότε θα ξαναρχίσει το πανηγύρι: Ξανά limit up στο τίποτα. Και ω του θαύματος να η …ανάπτυξη.
Το ξέρουμε ότι είναι άδικο, αλλά φοβόμαστε ότι δεν μπορούμε να αντισταθούμε.  Ίσως γιατί δεν βρέθηκε ακόμα μια Φιλική Εταιρεία που να πείσει  ότι έχει μια «αόρατο αρχή». Ναι ! μόνο μια «αόρατος αρχή» κάποτε στάθηκε ο συλλογικός «μύθος» μιας Επανάστασης.
Όταν κατάφερε το αντικειμενικό να καθρεπτιστεί σε μια πειστική υποκειμενική αλήθεια για μεγάλες ομάδες ανθρώπων.
Εμάς μια - μία τάξη (πέρα από τους σύγχρονους «Μαυραγορίτες») έναν  - ένα λαό θα μας χρεοκοπούν εντελώς.
Για να τελειώσει το πείραμα και να μάθουμε τι γίνεται «όταν θα έχουμε να χάσουμε μόνο τις αλυσίδες μας» Επανάσταση, «Επανάστασις» ή  «Ζούγκλα»;
Mε εκτίμηση
Τσουκνίδα Αγριόχορτου

3.25.2011

Ο Οδυσσέας, ο Καραγκιόζης, οι Θερμοπύλες και η φετινή 25η Μαρτίου..

«Αχ Ελλάδα σ' αγαπώ
και βαθιά σ' ευχαριστώ
γιατί μ' έμαθες και ξέρω
ν' ανασαίνω όπου βρεθώ,
 να πεθαίνω όπου πατώ
και να μη σε υποφέρω.»

Για να γίνουμε επίκαιροι λόγω εθνικής γιορτής, αυτός ο στίχος του Μανώλη Ρασούλη, αντιπροσωπεύει περισσότερο από το κάθε τι σύγχρονο, τον πατριωτισμό του Έλληνα.  Όταν δεν γινόμαστε τίποτα φασιστοειδή, εξαιτίας της ανασφάλειας, αγαπάμε την Ελλάδα γιατί είναι κάτι που είναι συνεχώς σε κίνηση, δεν μας εγκλωβίζει και συχνά- πυκνά μας εκπλήσσει.  Ίσως πραγματικά δεν θέλουμε  ένα έθνος αυστηρά δομημένο, αλλά έναν νόμο που κάθε φορά να καλούμαστε να τον ερμηνεύσουμε. Θέλουμε τα πράγματα απολύτως ανοιχτά για να οξύνουμε την εφευρετικότητά μας και την ικανότητά μας να τα κατευθύνουμε. Σαν τον Οδυσσέα που μπόρεσε και άκουσε το απαγορευμένο τραγούδι των Σειρήνων, πήγε στον Άδη και γύρισε και σαν τον Καραγκιόζη…
Αλίμονο όμως, το  σημαίνον «Καραγκιόζης» μας αποκαλύπτει και την πλήρη διαστροφή των παραπάνω.
(Οι αρχαίοι βέβαια λάτρευαν το μέτρο για να αποφεύγουν τις κακοτοπιές. Παρόλα αυτά έκαναν κάτι τέρατα του τύπου «Ανταλκίδειος Ειρήνη», «Μνημόνιο» και βάλε δηλαδή…. Καμιά φορά θα είχε αξία να ασχοληθεί κανείς φιλόσοφος σοβαρά με την προβληματική «νόμος εναντίον μέτρου» που ταιριάζουν και που διαφέρουν, εφόσον μπορούν να συσχετισθούν..)
Είναι όντως πολύ καίριος ο παραλληλισμός του πατριωτισμού μας με το «Θέατρο Σκιών», τον πολυαγαπημένο μας Καραγκιόζη.
Ο Κακομοίρης ο Καραγκιόζης, φορώντας ένα μόνιμο χαμόγελο και έχοντας ένα ξυπόλητο ποδάρι που όμως δεν κρυώνει πραγματικά, παίρνει ανθρώπινη ουσία μόνο από το παίξιμο του Καραγκιοζοπαίχτη, ο οποίος βρίσκεται πίσω από την σκιά.
Για τον Καραγκιόζικο πατριωτισμό μας να ένα πρόσφορο παράδειγμα: Η πολιτική σήμερα!
 Άλλοι κουνάνε τα νήματα. Τα κουνάνε αυτοί που χρηματοδοτούν τα κανάλια και καλός πολιτικός γίνεσαι, αν σε παίζουν τα κανάλια.
 Αυτοί που μπορεί να δημιουργούν οικονομικές κρίσεις, ανθοφορίες στα χρηματιστήρια.
Αυτοί που με τη δύναμη του χρήματος, ανά πάσα στιγμή μπορούν «να τραβήξουν το χαλί» κάτω από τα πόδια του κάθε υπουργού και κάθε κυβέρνησης .
Τότε ο κάθε "κυρ- υπουργός" πάει σπίτι του και συνειδητοποιεί, ότι είναι κι αυτός αναλώσιμος, παρά τις επενδύσεις οικογενειακών κοινοβουλευτικών παραδόσεων στην καμπούρα του.
Και τι του μένει του κάθε πολιτικού ως εξουσία . Ίσως να χορεύουν μαζί του τα Κολλητήρια , πιστεύοντας ότι θα τα κεράσει φασουλάδα.  Τελευταία βέβαια τα κολλητήρια βαρέθηκαν να περιμένουν και πετάνε γιαούρτια…
Οπότε και οι μικροχαρές δεν είναι τόσο βέβαιες και συχνές!
Δυστυχώς αυτό το σικέ παιγνίδι  μας δείχνει γιατί σήμερα έχει επικρατήσει η απογοήτευση στον χώρο της πολιτικής: Ο στόχος της πολιτικής επικοινωνίας των κυρίαρχων πολιτικών δυνάμεων  δεν είναι να κερδηθεί η βαθειά εμπιστοσύνη των ανθρώπων, ο σταθερός ενθουσιασμός ομάδων πολιτών, ώστε να γίνουν μαζί με την ηγεσία καθημερινοί πολεμιστές για ένα ανορθωτικό κοινωνικό όραμα.  Στόχος ανομολόγητος είναι  ο προσωρινός εντυπωσιασμός και ο  κοινωνικός αυτοματισμός:  Για κάθε κακή πλευρά του δημόσιου βίου φταίνε οι άλλοι: Οι κακοί δάσκαλοι, οι λαδωμένοι εφοριακοί, οι αγρότες «που έφαγαν» τις επιδοτήσεις χωρίς αποτέλεσμα, οι άρρωστοι, οι οποίοι μη έχοντας εμπιστοσύνη στο σύστημα δίνουν «φακελάκι» ... Ποτέ δεν φταίει η απογοήτευση, η πολιτική αμηχανία, τα αδιέξοδα που δημιουργούν ένα βάλτο μέσα στον οποίο βρωμούν και ζέχνουν η φαυλότητα και ο ατομισμός.
Εδώ πρέπει να ξαναρχίσουμε από την αρχή, να για να συναντήσουμε την άλλη πλευρά του Καραγκιόζη, να ακολουθήσουμε τον Οδυσσέα που ξέφυγε του Κύκλωπα. Τον Οδυσσέα που ρίσκαρε!
Εδώ θα συμφωνήσω με τον Νίκο Κοτζιά* πρώην κορυφαίο στέλεχος του ΚΚΕ, αλλά και πρώην κορυφαίο σύμβουλο του σημερινού πρωθουπουργού: «..εδώ που φτάσαμε όλοι αυτοί που μπορούν και θέλουν να αποφασίσουν για εμάς πρέπει να γνωρίζουν και να κατανοήσουν ότι η Ελλάδα θα φτάσει στα άκρα. Όχι ως μπλόφα και πολύ λιγότερο για επικοινωνιακά προεκλογικά παιχνίδια. Όποιος πάει στις 25 του Μάρτη για μια εικονική διαπραγμάτευση «εσωτερικής κατανάλωσης» θα λειτουργήσει ως καταδότης των δικαίων των Ελλήνων…. Δεν παραδινόμαστε. Δεν εγκαταλείπουμε τα όπλα που διαθέτουμε... Μένουμε για να παλέψουμε με ένα και μοναδικό μοτίβο: όποιος θελήσει να καταστρέψει την Ελλάδα θα έχει κόστος. Όσο μπορούμε πιο υψηλό! …Εδώ θα σταθούμε! Στις Θερμοπύλες. Και ας πέσουμε. Αλλά δεν θα περάσουν.»

*Άρθρο του Νίκου Κοτζιά για το epirusgate.blogspot.com, 15/03/2011

Με πατριωτικούς χαιρετισμούς
Τσουκνίδα Αγριόχορτου

3.21.2011

Από τη... ΧΙΡΟΣΙΜΑ στη ΦΟΥΚΟΣΙΜΑ!!!

Με κομμένη την ανάσα παρακολουθεί ο κόσμος την διαρροή ραδιενέργειας του πυρηνικού εργοστασίου της Φουκοσίμα στην Ιαπωνία.
Κάποτε, η πραγματικότητα μετατρέπεται σε τραγική ειρωνεία, ακόμα πιο "κορυφαία" και από τα έργα μεγάλων δραματουργών: Στην Ιαπωνία -δυστυχώς- χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά επιχειρησιακά με σκαιό τρόπο (όπως σε κάθε πόλεμο,  "πατέρα πάντων") η πυρηνική ενέργεια. Η  ίδια χώρα και μια πόλη με την ίδια κατάληξη με την μαρτυρική Χιροσίμα, θα γίνει μάρτυρας των κινδύνων που ενέχει η μεγάλη αυτή δύναμη, ακόμα και για  "ειρηνικούς σκοπούς"….
Εδώ δεν χωρά καμία αμφιβολία: Η Ιαπωνία είναι ίσως η περισσότερο τεχνολογικά εξελιγμένη χώρα κι ο σεισμός -ακόμη και αυτού του τεραστίου μεγέθους-  δεν είναι εκτός των πιθανοτήτων για αυτή την περιοχή. Άρα, βάσει των δεδομένων, έχουμε μια κατάσταση, όπου υπάρχουν όλα τα γνωστά στο ανθρώπινο μυαλό μέσα για προληφθεί το κακό και η δυνατότητα ταχείας παρέμβασης ώστε αυτά να χρησιμοποιηθούν. Κι όμως... Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, τίποτα δεν είναι δεδομένο... (Φανταστείτε τώρα, Ακουγιού ή Κοζλοντούι…)
Το θέμα αναγκάζει την ανθρωπότητα να αναθερμάνει "τα εργαλεία" του ηθικού της προβληματισμού, είτε θρησκευτικής, είτε φιλοσοφικής βάσης (βλέπετε λ.χ. την άμεση αντίδραση του Οικουμενικού Πατριάρχη). Πολύ πιο άμεσα όμως  θα μπορούσε κανείς να ξεκινήσει από το πολιτικοκοινωνικό  πεδίο. Η απειλή της οικολογικής καταστροφής συνδέεται με την ενεργειακή κρίση και η ενεργειακή κρίση είναι κομμάτι της ευρύτερης οικονομικής (μαζί με αυτήν στην παραγωγή τροφίμων αλλά και την παροχή κεφαλαίων στην πραγματική οικονομία).
Αναμφισβήτητα η χρήση της  πυρηνικής  ενέργειας  για ειρηνικούς σκοπούς  συνδέεται με τον αναπτυξιακό δυναμισμό του 20ου αιώνα, αλλά φαντάζει περισσότερο αναγκαία τώρα , που "η οικονομία των υδρογονανθράκων" (πετρέλαιο, φυσικό αέριο κλπ) γίνεται μέρα με τη μέρα πιο προβληματική .  Κάτι τέτοιες ιστορίες σαν τη Φουκοσίμα, μας χτυπάνε το καμπανάκι, ότι δεν μπορούμε "να μηδενίσουμε το ενεργειακό μας κοντέρ"  χωρίς δραματικές συνέπειες, χρησιμοποιώντας "από μηχανής θεούς" όπως η πυρηνική ενέργεια.
Αλλά γιατί είμαστε τόσο αδηφάγοι, ενεργειακά;  Μήπως για να παράγουμε χιλιάδες προϊόντα, τα οποία ουσιαστικά δεν τα χρειαζόμαστε -τουλάχιστον όχι στην ποσότητα και την συχνότητα με την οποία τα χρησιμοποιούμε- δημιουργώντας μάλιστα πολλά απορρίμματα, τα οποία γίνονται και αυτά ένα ενεργειακό πρόβλημα με την σειρά τους.
Χρειαζόμαστε "καθαρή"  διατροφή, ίσως κατά πολύ λιγότερη σε σχέση με το πάρτυ βιομηχανικών  τροφών της Δύσης που στοχεύουν στην ηδονή του ουρανίσκου και όχι στην ανάπτυξη του ανθρώπου.
Ο άνθρωπος χρειάζεται Υγεία, Παιδεία, Ποιοτική Επικοινωνία, Δημιουργικότητα, Ισορροπημένες Σχέσεις και αυτά μπορούν να "παραχθούν" με λιγότερη ενέργεια!
Θα μου πείτε ότι η εξοικονόμησή της, με στόχο την περιβαλλοντική ισορροπία έχει εξελιχθεί σε ολόκληρη επιστήμη..  Ναι, αλλά οι εφαρμογές της δεν μπορούν να  αποκτήσουν έναν θεμελιακό χαρακτήρα, που θα συνιστά ειρηνική επανάσταση, σε μια παγκόσμια κοινωνία  με πολλαπλά ρήγματα σαν την σημερινή..
Ας πούμε, ο μεσοαστός στην Ευρώπη έχει την οικονομική δυνατότητα της φιλικής προς το περιβάλλον διαβίωσης, χωρίς να χάσει σε τίποτα το υψηλό επίπεδο κατανάλωσης προϊόντων και υπηρεσιών.  Όμως  ακριβώς αυτό το οικονομικοκοινωνικό του στάτους του Ευρωπαίου μεσοαστού, στηρίζεται στην ύπαρξη χωρών σαν την Ινδία και την Κίνα, οι οποίες παράγουν με έναν συγκεκριμένο τρόπο, αλλά και στην χρήση της πυρηνικής ενέργειας, ακόμα και χωρίς τα υψηλά στάνταρντ που υπήρχαν στην Ιαπωνία και  κατέπεσαν…
Με λίγα λόγια, όταν οι ανθρώπινες ανάγκες διαμεσολαβούνται  από το χρήμα και τις "αγορές" στο βαθμό που αυτό γίνεται σήμερα , ο προφητικός "καβαλάρης" της αποκάλυψης, μας πλησιάζει…
Αλλά το τελευταίο θα γίνει, αν πραγματικά έλθει "το τέλος της Ιστορίας", όπως προσπάθησε να "προφητεύσει" ο Ιάπωνας νεοφιλελεύθερος διανοητής Φουκογιάμα , αλλά μάλλον η Φουκοσίμα, μαζί με χιλιάδες άλλα στοιχεία τον διαψεύδουν…

3.19.2011

Ακόμη και με απεργία πείνας προστατεύουν το σχολείο τους στην Τσαριτσάνη Λάρισας

Ημερομηνία δημοσίευσης: 19/03/2011

Διαστάσεις εξέγερσης λαμβάνουν πλέον οι αντιδράσεις πόλεων και χωριών με σύνθημα "Κάτω τα χέρια από τα σχολεία μας". Μέχρι απεργία πείνας ξεκίνησαν χθες οι μαθητές του Λυκείου της Τσαριτσάνης Λάρισας για να υπερασπιστούν το σχολείο τους από τον οδοστρωτήρα των συγχωνεύσεων. Δεκάδες σχολεία σε όλη την Ελλάδα τελούν υπό κατάληψη, μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί και κάτοικοι διαδηλώνουν σε όλη τη χώρα, κλείνουν δρόμους, ανεβάζουν μπάρες σε διόδια, πολιορκούν ή και καταλαμβάνουν διευθύνσεις εκπαίδευσης. Η Ελλάδα στο πόδι. Με ένα στόχο. Να υπερασπιστεί τα σχολεία της. Να μην περάσουν οι συγχωνεύσεις. Δεν έχει τόπο να σταθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Είναι μόνη ενάντια σε όλους.
Χθες το μεσημέρι η ΟΛΜΕ οργάνωσε παραστάσεις διαμαρτυρίας σε όλες τις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης. Στην Αθήνα εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές κατέλαβαν για περισσότερες από τρεις ώρες την Περιφερειακή Διεύθυνση, στην οδό Τσόχα. Το κτήριο της Διεύθυνσης αλλά και το γραφείο του περιφερειάρχη Ι. Κουμέντου, που επιτελεί την πολιτική των εκκαθαρίσεων σχολείων με απίστευτο ζήλο, γέμισε από μαθητές και εκπαιδευτικούς. Για αρκετή ώρα ο περιφερειακός διευθυντής άκουγε αμίλητος τους μαθητές να δηλώνουν ότι δεν θα επιτρέψουν στην κυβέρνηση να διαλύσει τα σχολεία τους, δεν θα την αφήσουν να τα μετατρέψει σε κάτεργα, θα αντισταθούν στην αμάθεια και στον εργασιακό μεσαίωνα.
Αν δεν πάρουν πίσω τις καταργήσεις σχολείων, αν δεν ανακαλέσουν, θα μας βρίσκουν παντού μπροστά τους, τονίζεται σε ανακοίνωση της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα. Δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία γι' αυτό. Οι τοπικές παρελάσεις της 25ης Μαρτίου θα εξελιχθούν σε διαδηλώσεις διαμαρτυρίας. Τοπικές ενώσεις καθηγητών λαμβάνουν ήδη τέτοιες αποφάσεις, ενώ σε πανελλαδικό επίπεδο η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ προχωρούν σε 24ωρη απεργία για τις 30 Μαρτίου. Από την ημέρα που ανακοινώθηκαν οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων, στο Περιστέρι που σαρώνεται από τον οδοστρωτήρα των συνενώσεων, οι μαθητές δεν έχουν μπει ούτε μία ημέρα για μάθημα. Παρά τις απειλές της υπουργού Παιδείας για απουσίες και μαθήματα το Σάββατο και τις αργίες.
Η ένταση και η έκταση των κινητοποιήσεων έχει τρομάξει το υπουργείο Παιδείας που τώρα συνειδητοποιεί ότι το εγχείρημα των συγχωνεύσεων μπορεί να γίνει η θρυαλλίδα για γενικότερη έκρηξη στον χώρο της εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση δεν έχει να κάνει μόνο με μαθητές ή εκπαιδευτικούς αλλά με το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, τους γονείς και όλους τους τοπικούς φορείς πλην ελαχίστων εξαιρέσεων "προθύμων" δημάρχων. Στο σύνολό τους οι τοπικές κοινωνίες αντιμετωπίζουν τις συγχωνεύσεις ως τη σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι. Η υπουργός Παιδείας που μέχρι πρότινος επιχειρούσε να εκφοβίσει τους μαθητές και τους γονείς τους με τον μπαμπούλα των απουσιών, χθες έστρεψε τα βέλη της προς τους δημάρχους και τους συνδικαλιστές. Με τηλεοπτική δήλωσή της η Ά. Διαμαντοπούλου κάλεσε "ορισμένους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Εκπαίδευσης, να μην εμπλέκουν τα παιδιά σε αντιπαραθέσεις, που αφορούν στη διοικητική αναδιάρθρωση της Εκπαίδευσης".
Η απώλεια τόσων σχολείων είναι για την κ. Διαμαντοπούλου απλώς ένα γραφειοκρατικό θέμα! Ένα θέμα διοίκησης στο οποίο δεν έχουν λόγο οι μαθητές. Η υπουργός Παιδείας έφτασε στο σημείο να κατηγορήσει δημάρχους και συνδικαλιστές ότι χρησιμοποιούν τα παιδιά ως θέαμα σε κανάλια και μάλιστα σε ώρες μαθήματος και κάλεσε τους πάντες να αναλάβουν τις ευθύνες τους για τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η κατάθεση των επιχειρημάτων στο συγκεκριμένο θέμα. Την ίδια ώρα άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να βγουν κάποια σχολεία από τη μαύρη λίστα θεωρώντας ότι μ' αυτό τον τρόπο θα δείξει ότι αναγνωρίζει λάθη. 'Οπως δήλωσε η Ά. Διαμαντοπούλου, το υπουργείο Παιδείας "είναι ανοιχτό σε κάθε συζήτηση, σε κάθε κριτική και αντιπαράθεση" αλλά "υπάρχει μια κόκκινη γραμμή" που δεν είναι άλλη από τις κινητοποιήσεις οι οποίες απειλούν να καταστρέψουν την εικόνα της.
Αργά το απόγευμα η υπουργός Παιδείας κάλεσε τα συνδικάτα της εκπαίδευσης να αποκηρύξουν τις κινητοποιήσεις και τη χθεσινή κατάληψη της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης που δήθεν οδήγησε στον προπηλακισμό του περιφερειακού διευθυντή και σε βανδαλισμούς. Τα παραπάνω αποδίδονται σε συνδικαλιστές των Αριστερών Συσπειρώσεων που σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας είναι "τραγικά πρότυπα για τα παιδιά" που πρέπει να απομονωθούν από τις εκπαιδευτικές


Πόλεμο κατά των τοπικών κοινωνιών και εκπαιδευτικών ανοίγει η Ά. Διαμαντοπούλου.
Ζητεί από τα εκπαιδευτικά συνδικάτα να καταδικάσουν κινητοποιήσεις και αριστερές παρατάξεις.

3.08.2011

H Τσουκνιδοχώρα στο … σύρμα

 Πριν λίγο καιρό έτυχε να δω την ταινία” Buitiful” του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου με πρωταγωνιστή τον δημοφιλή Ισπανό ηθοποιό Χαβιέ Μπαρδέμ.
Η ταινία αυτή για μένα ήταν ίσως η καλύτερη ξένη ταινία που έχω δει τα τελευταία δυο τρία χρόνια.  Το πρόβλημα της μετανάστευσης  μαζί με την οικονομική κρίση , την έλλειψη νοήματος ζωής στις δυτικές χώρες και όλα αυτά βαλμένα σε ένα εύληπτο σενάριο που ξετυλίγεται ως ένα οικογενειακό και υπαρξιακό δράμα.
Τίποτα δεν είναι περίσσιο σε αυτή την ταινία, ακόμα και η εμφανώς μανιοκαταθλιπτική  γυναίκα του πρωταγωνιστή μπορεί να συμβολίζει την μανιοκαταθλιπτική, ή ακόμα και σχιζοφρενική  κοινωνία που ζούμε: Σε μια  κοινωνία, στην οποία οι ελίτ που την κυριαρχούν, από την μια ψάχνουν για κράτη τύπου Μπαγκλαντές ώστε να επενδύσουν με το μικρότερο εργασιακό κόστος και από την άλλη, εξάγουν ένα δήθεν κυρίαρχο πολιτισμικό παράδειγμα – βασισμένο στον καταναλωτισμό- το οποίο  έλκει τους Μπαγκλαντέζους και άλλους  ανθρώπους σε απόγνωση, να έρθουν στη Δυτική Ευρώπη για να αναζητήσουν "μια καλύτερη τύχη".
Μόνο που το παράδειγμα αυτό υφίσταται τις πιο «βαθιές ρωγμές»  την στιγμή που η μετανάστευση έχει αποκτήσει διαστάσεις επικές. Και φαίνεται να έχει αυτά τον χαρακτήρα επιδημίας η προσφυγιά, γιατί οι δυτικές «επενδύσεις» μάλλον αναστατώνουν   περισσότερο, αντί  να προσφέρουν ασφάλεια...
 Θεωρώ, ότι όποιος λίγο ευαισθητοποιημένος δει αυτή την ταινία, μετά δεν θα θέλει να πει ούτε να ακούσει εύκολα τσιτάτα για την μετανάστευση και από εδώ και από εκεί. 
Το μεταναστευτικό θα είναι ένα από τα βιτριόλια που θα διαλύσουν το γαγγραινικό σώμα της κοινωνίας αυτής. Μια τοξική ουσία που ίσως δεν την αντέξει η ψευτοσυντηρούμενη κοινωνία μας αλλά σε σιγανή σήψη από μέσα της.  Ένα ισχυρό δηλητήριο που θα οδηγήσει γρηγορότερα σε ένα νέο ξεκίνημα. "Περιμένοντας τους βαρβάρους" ! Πολύ μας κούρασαν οι παράτες μιας παρασιτικής νέας αριστοκρατίας που επιμένει να θέλει να διατηρήσει μια belle epoque για τα μέλη της σε βάρος όμως της πλειοψηφίας των ανθρώπων!  
Βλέπετε τι γίνεται στη γειτονιά μας:  Που θα πάει όλος αυτός ο κόσμος από την Βόρεια Αφρική μετά από τις ταραχές;  Μη μου πείτε ότι θα έρθει η «δημοκρατία» και θα λύσει το πρόβλημα … Διότι,  όταν η «δημοκρατία» δεν λύσει τα στοιχειώδη βιοτικά θέματα που ξεσήκωσαν τον κόσμο, πράγμα πολύ πιθανό με βάση τις διεθνείς δυνατότητες, τότε η πλήρης απελπισία θα σπρώξει ακόμα περισσότερους στο φύγει- φύγει. 
Κάποτε, από τον πορνοΚαβαλιέρε μέχρι τον "διορατικό" Μιτεράν , για να κάνουνε "όλοι τις δουλειές τους",  στήριζαν τους λογιώ- λογιώ δικτάτορες ...  Ανάλογα με την προτιμησή  του ο καθένας βέβαια … Τώρα όμως,  θα φάνε τα «απόνερα» των επιλογών τους.
Αλλά μαζί και η Ελλαδίτσα μας, που έβαλε φαρδιά- πλατιά την υπογραφούλα της στα Δουβλίνα, επειδή αυτή έτσι,  είναι Ευρωπαία να πούμε…
Και στήνει κοτετσοσύρματα στον Έβρο για να εμποδίσει τις ορδές των πεινασμένων και φοβισμένων και θα τους έρχονται αυτοί από τα νησιά, σαν και το δικό μας,  που πέρυσι τέτοιες εποχές πήγαινες για περίπατο στο Ποτοκάκι και συναντούσες  πτώματα πνιγμένων παιδιών..
Δεν θέλω να ακούσω εύκολες λύσεις.
Όπως και με τους σεισμούς, θα ζήσουμε και με τους μετανάστες. Τον απελπισμένο δεν τον σταματούν τείχη, ακόμα και τα «ξύλινα», τα πολεμικά καράβια δηλαδή  που έλεγε ο Θεμιστοκλής.
Χρειάζονται άλλα πράγματα.  Πολιτικές ένταξης, που δεν σημαίνουν σε καμία περίπτωση προσπάθεια για άνευ όρων πολιτιστική αφομοίωση μαζί μας. Ο Ελληνικός Πολιτισμός είναι το πιο καθαρό παράδειγμα ότι κανείς πολιτισμός δεν πρόκειται να χαθεί, αν έχει κάτι να πει, με όσους άλλους κι αν «παντρευτεί» !
Χρειάζεται επίσης να διεκδικήσουμε θαρραλέα από τους  «εταίρους»  μας  να αναλάβουν ισοδύναμα το βάρος που τους αναλογεί για το πρόβλημα αυτό, για το οποίο αυτοί είναι οι μεγάλοι υπεύθυνοι! Διαχρονικά μάλλιστα, αν σκεφτεί κανείς ότι στην Ε.Ε. συνωστίζονται όλες οι πρώην αποικιοκρατικές χώρες! Το βάρος αυτό δεν ξεπλένεται με μια ακταιωρό και ένα τάγμα, αλλά αναλογική φιλοξενία των προσφύγων σε όλες τις χώρες με βάση κάποιο σχέδιο.

Στους 300 της Υπατίας

2.27.2011

Οδηγούν το Πανεπιστήμιο Αιγαίου σε κλείσιμο!

ΥΠΟΤΕΙΝΟΥΣΑ
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΑΜΟΥ

Σάμος 25 Φεβρουαρίου 2011
ΨΗΦΙΣΜΑ
Η αιφνιδιαστική μείωση από το Υπουργείο Παιδείας, των πιστώσεων για τους διδάσκοντες συμβασιούχους του πανεπιστημίου Αγαίου, δυναμιτίζει τη λειτουργία του ιδρύματος, μεσούσης της ακαδημαϊκής χρονιάς και καθιστά αμβίβολη την έναρξη του εαρινού εξαμήνου.
Οι κάτοικοι του βορείου Αιγαίου θεωρούν το πανεπιστήμιο κόσμημα των νησιών, παράγοντα πνευματικής και πολιτιστικής ανάτασης, εργαστήριο παραγωγής και διακίνησης ιδεών, χωρο που διακονούνται σε υψηλό επίπεδο η επιστήμη, η διδασκαλία και η έρευνα,πολύτιμο εργαλείο που συμβάλει στην ανάπτυξη της περιοχής.
Κάθε απόπειρα υπονόμευσης, υποβάθμισης, κάθε ενέργεια που βάζει εμπόδια στην απρόσκοπτη και ομαλή λειτουργία του πανεπιστημίου, αποτελεί εχθρική ενέργεια και αιτία πολέμου.
Η ΥΠΟΤΕΙΝΟΥΣΑ, πιστεύοντας ότι εκφράζει την ομόθυμη οργή και αγανάκτηση των κατοίκων του νησιού, καταδικάζει με τον πλέον απερίφραστο και κατηγορηματικό τρόπο τη μείωση των πιστώσεων για τους διδάσκοντες συμβασιούχους του πανεπιστημίου Αιγαίου. Απαιτεί από την κυβέρνηση την άμεση χορήγηση των 17 επιπλέον αναγκαίων πιστώσεων, τον άμεσο διορισμό των εκλεγμένων μελών ΔΕΠ και ΕΤΕΠ και την άμεση προκήρυξη όλων των νέων θέσεων.
Η παιδεία αποτελεί τη σημαντικότερη επένδυση, το πιο γερό θεμέλιο του μέλλοντος μιάς κοινωνίας και το έλειμμα παιδείας βασική αιτία της κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας.
Ας αναζητήσουν τα χρήματα που λείπουν στους απατεώνες, τους φοροφυγάδες, τους ημέτερους, τους ευνοούμενους, τα λαμόγια, τους μιζαδόρους.
Ας αφήσουν το πανεπιστήμιο Αιγαίου να συνεχίσει χωρίς προσκόμματα το έργο του και την πολύτιμη προσφορά του.

2.26.2011

Oι Μοιραίοι (Δειλοί, Μοιραίοι και Άβουλοι Αντάμα...)

Ερωτήσεις που (δεν) ζητούν απάντηση

(Mου ήρθε με η-μέιλ. Είναι κάποια ερωτήματα πρωτότυπα, ωστόσο τονίζουν ΄κι αυτά με την σειρά της το μεγαααάλο ερώτημα. Αντί η Ελληνική Κυβέρνηση να  ζητήσει αμέσως διαγραφή μεγάλου μέρους του ως επαχθές (βλέπε ΜΗΖΕΝΣ κλπ) και καλύτερο διακανονισμό για το υπόλοιπο, ακουλούθησε και ακουλουθεί τον εύκολο δρόμο: Όπως και τώρα με το 4 επικαιροποιημένο Μνημόνιο που διευκολύνει ακόμα περισσότερο τις απολύσεις....)
Έχετε δανείσει 100 ευρώ σε έναν με μισθό 100 ευρώ και 500 ευρώ σε κάποιον με μισθό 1000 ευρώ. Ο πρώτος σας χρωστάει το 100% του μισθού του,
ενώ ο δεύτερος σας χρωστάει το 50% του μισθού του. Βάσει ποιας λογικής θα κυνηγούσατε τον πρώτο που αδυνατεί να πληρώσει το χρέος του και θα αφήνατε τον δεύτερο που ΜΠΟΡΕΙ να πληρώσει; Γιατί προσπαθείτε να πάρετε τα 100 και όχι τα 500;
Αυτό ακριβώς είναι που συμβαίνει με το ΔΝΤ.
Είδα στο διαδίκτυο τον κατάλογο με τα χρέη όλων των χωρών της γης. Ενδεικτικά:
-Η Γερμανία με 5 τρις έλλειμμα έχει χρέος στο 155% του ΑΕΠ της.
-Η Γαλλία πάλι με 5 τρις έχει χρέος στο 188% του ΑΕΠ της.
-ΟΙ ΗΠΑ με 13 τρις έλλειμμα έχει χρέος στο 94% του ΑΕΠ της.
Οπότε είναι προφανές ότι δεν έχει τόση σημασία το μέγεθος του χρέους όσο το ποσοστό του επί του ακαθαρίστου εθνικού προϊόντος.
Μετά από μερικές ματιές στον πίνακα προκύπτουν κάποιες απορίες:
Ερώτηση 1. Πως γίνεται και ενώ το Λουξεμβούργο, η Αγγλία, η Ελβετία, το Βέλγιο, η Γαλλία, η Δανία και η Αυστρία έχουν ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ποσοστό χρέους από εμάς, αυτοί να ΜΗΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ σώσιμο, αλλά αντίθετα έρχονται να σώσουν εμάς;
Ερώτηση 2. Πως γίνεται το Αφγανιστάν με περίπου μισόν αιώνα συνεχείς πολέμους να έχει μόνο 23% του ΑΕΠ του χρέος, την στιγμή που ξέρουμε ότι ένας πόλεμος μερικών ημερών μπορεί να " ξετινάξει" μία χώρα;
Ερώτηση 3. Πως γίνεται να χρωστάνε 29% το Κουβέιτ, 54% το Μπαχρέιν και τα Αραβικά εμιράτα 56% την στιγμή που είναι παγκόσμιοι προμηθευτές πετρελαίου;
Ερώτηση 4. Πως γίνεται στην Ελβετία με 271% χρέος, μία απλή καθαρίστρια σε νοσοκομείο (περίπου το 2000) να πληρώνεται με 2000 ευρώ μισθό όσα έπαιρνε την ίδια στιγμή (στα βρώμικα καρβουνο-εργοστάσια της ΔΕΗ) ένας «υψηλόμισθος» τεχνικός, ανώτερης στάθμης εκπαίδευσης, ενταγμένος στα υπερ-βαρέα/ανθυγιεινά με 25 χρόνια προϋπηρεσία;
Ερώτηση 5. Πως γίνεται η Νορβηγία με 143% χρέος να μην έχει πρόβλημα και να μην χρειάζεται σώσιμο ή περικοπές;
Ένα πραγματικό παράδειγμα από εκεί: Γνωστός μου μετακόμισε στην Νορβηγία πριν δύο χρόνια. Προσέξτε τώρα τι «έπαθε» εκεί:
α) Έπιασε δουλειά σε κουζίνα εστιατορίου σαν ανειδίκευτος και έπαιρνε 2.500 ευρώ τον μήνα μισθό!
β) Μετά τρεις μήνες στην δουλειά δήλωσε ότι ήταν «ψυχικά κουρασμένος» και του έδωσαν αμέσως άδεια 15 ημερών!
γ) Με τις επιστροφές φόρων (κάτι σαν το δικό μας δώρο) πήγε μαζί με την γυναίκα του στο Θιβέτ διακοπές.
δ) Τώρα είναι άνεργος (με την δικαιολογία ότι ΔΕΝ ΤΟΥ ΑΡΕΣΕ εκεί που δούλευε!) και για δύο χρόνια παίρνει 1700 ευρώ τον μήνα!
Ερώτηση 6. Γιατί οι παγκόσμιοι δανειστές δεν ανησυχούν μήπως χάσουν τα 13, 5 τρις που χρωστάνε οι ΗΠΑ, τα 2 τρις που χρωστάει το Λουξεμβούργο, τα 9 τρις που χρωστάει η Αγγλία (κλπ, κλπ) αλλά ανησυχούν για τα 500 δις που χρωστάμε εμείς;
Ερώτηση 7. Πως γίνεται και ολόκληρος ο πληθυσμός της γης χρωστάει το 98% των χρημάτων του;
Ερώτηση 8. Ποιοι έχουν τόσα πολλά ώστε να «αντέχουν» να δανείσουν τόσο πολύ χρήμα;
Ερώτηση 9. Πού τα βρήκαν τόσα χρήματα;
Ερώτηση 10. Γιατί τα χρήματά τους δεν συμμετέχουν στο ΑΕΠ της χώρας τους;
Τελικά μήπως τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η παγκόσμια οικονομία δεν είναι παρά μία τεράστια φούσκα, ενώ το χρήμα είναι ψεύτικο, τυπωμένο στα άδυτα των πολυεθνικών τραπεζών μόνο και μόνο για να επιτευχθεί ένας παγκόσμιος έλεγχος;

Ολόκληρος ο κατάλογος με τα χρέη παγκοσμίως βρίσκεται εδώ: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt

ΖΩΗ ΤΥΡΠΕΝΟΥ

2.23.2011

Με αεροπλάνα και Βαπόρια στη Τσουκνιδοχώρα .. συνέχεια

  Λέγαμε λοιπόν την προηγούμενη βδομάδα ότι τα αλλεπάλληλα ρήγματα που προκαλούνται από τις πολλαπλές ανισότητες, τελικά διαβρώνουν όλον τον οργανισμό και τον ακινητοποιούν.  Όπου «οργανισμός» διάβαζε Ελληνική και Ευρωπαϊκή κοινωνία.
 Αυτό που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια είναι το αποτέλεσμα μιας πολιτικής επιλογής που βασίστηκε στην  ανυπαρξία ενδιαφέροντος για την άμβλυνση των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων, πολύ περισσότερο δε  και στη σκόπιμη  αύξηση τους και αυτό  διότι οι ανισότητες θεωρήθηκαν ένα εργαλείο ανάπτυξης. Εγκαθιδρύθηκε σιγά- σιγά το δόγμα, ότι αν δεν υπάρχει ένα προστατευτικό πλαίσιο που να προστατεύει τους αδύνατους, αυτοί κινητοποιούνται και έτσι αυξάνεται ο συνολικός πλούτος…
Μόνον που αυτός παίζεται τώρα από χρηματιστήριο σε χρηματιστήριο ως τζόγος διαλύοντας τα πάντα!
Τέλος πάντων, ακόμα και να έβλεπε κανείς μια χρησιμότητα σε μια τέτοια αρχή ως ένα μερικό εργαλείο σε συγκεκριμένους χώρους και περιορισμένες χρονικά περιόδους, η απολυτοποίησή της, αυτό δηλαδή που ονομάστηκε «νεοφιλελευθερισμός», είναι ο κοινωνικός καρκίνος της εποχής μας! Αν τώρα έχει κανείς αντίρρηση  για αυτή την κατηγορηματική μου τοποθέτηση, μπορούμε να έχουμε ένα διαδικτυακό διάλογο, η εφημερίδα θα του πει που…
Αυτός όλος ο πρόλογος για εδώ έχει την εξής σημασία: Ότι έχουμε απόλυτο δίκιο να κάνουμε τα πάντα για τις συγκοινωνίες στο νησί. Αν ήθελε η πολιτεία να δουλέψει «νεοφιλελεύθερα» για αυτό το ζήτημα έπρεπε να το πουλήσει στη γείτονα και με μέρος από τα χρήματα που θα πάρει να μας εγκαταστήσει κάπου ως πρόσφυγες. Τα κόστη της ύπαρξης μιας βιώσιμης κοινωνίας εδώ, αλλά και των μελλοντικών προοπτικών της  πάνω είναι πολλά και  πρέπει να αναληφθούν από τους περιβάλλοντες οργανισμούς Ελλάδα και Ευρώπη.  Τα οφέλη μιας τέτοιας μεταφοράς κεφαλαίων μπορεί να  μην είναι  κυρίως οικονομικά, αλλά κοινωνικά, περιβαλλοντικά, πολιτισμικά. (Εμείς βέβαια πρέπει να ασκούμε σωστά το δημοκρατικό έλεγχο, έτσι ώστε αυτές οι «μεταγγίσεις» κεφαλαίου να αξιοποιούνται πλήρως) .
Είναι αναγκαίο να το πιστέψουμε ότι έχουμε απόλυτο δίκιο.
Να ενωθούμε:
 Η αντιπολίτευση να μην αξιοποιεί το θέμα μόνο για προσέλκυση διαμαρτυρόμενων ψηφοφόρων,  αλλά για να δείξει ότι μπορεί να γίνει αποτελεσματική στις διεκδικήσεις  της. Η δε τοπική συμπολίτευση να μη «θάβει» το θέμα, αλλά οι «από πάνω» να φοβούνται ότι η ολιγωρία τους σε ένα τέτοιο ζήτημα θα τους αφήσει «χωρίς πόδια» εδώ στο νησί  και αυτό η κάθε εξουσία το φοβάται, όπως  «ο διάολος το λιβάνι».                                                
Κλιμακωτά, ενωτικά, θεσμικά αλλά και κινηματικά, ας καταστήσουμε αυτό  το ζήτημα θέμα των μεγάλων δελτίων ειδήσεων. Μόνο αν σπάσουμε την  σιωπή μπορεί και να πετύχουμε. Ας μην φοβηθούμε, όταν βρεθούμε για αυτό το ζήτημα κυνηγημένοι από κάποιον άδικο νόμο, από την τυπική νομιμότητα,  όπως τώρα κάποιοι βρίσκονται κυνηγημένοι αλλού,  γιατί αρνούνται τα διόδια σε δρόμους-  «καρμανιόλες». Το αίσθημα δικαίου θα είναι μαζί μας, όπως επίσης και ο τοπικός πληθυσμός.  Δεν θα πω από δω τα μέσα για ευνόητους λόγους, αλλά υπάρχουν…  Και τι θα γίνει, αν παρ’ όλες τις κινητοποιήσεις μια άδικη, αλλά αποφασισμένη εξουσία μας αγνοήσει.  Υπάρχει και αυτό το ενδεχόμενο.  Αλλά είναι αλλιώς να χάνεις μαχόμενος και αλλιώς φοβισμένος!
Διατελώ μετά τιμής
Τσουκνίδα Αγριόχορτου. 

2.15.2011

Μ' αεροπλάνα και ΒΑΠΟΡΙΑ και ΤΙΣ ΤΣΟΥΚΝΙΔΕΣ τις παλιές...

Η στήλη αυτή που φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε σταθερή Σαμιακή επιφυλλίδα, προέκυψε μετά από την άτυπη "επιφυλλιδογραφία" που ασκούσα, μέσα από το ιστολόγιο http://www.tsouknida.blogspot.com/.
Το ιστολόγιο αυτό, για κάποιους πολύ μπερδεμένους λόγους, που δεν έχουνε να κάνουνε με ύβρεις, άσεμνα κλπ., "έκλεισε"! Στη σκέψη μου να βρω ένα άλλο διαδικτυακό χώρο, ο οποίος όμως θα έκανε καιρό να αποκτήσει τους εκατοντάδες φίλους της "Τσουκνίδας", δέχτηκα με χαρά την πρόταση της Μαργαρίτας Ικαρίου (διευθύντριας της παρούσας εφημερίδας) να μεταφέρω την επιφυλλίδα μου εδώ, αγγίζοντας θέματα με πανελλήνιο ή και διεθνή χαρακτήρα, τα οποία όμως θα έχουν μεγάλη σχέση με τα προβλήματα και τις προοπτικές  της Σάμου.
Και να!  Το μέγα και κεντρικό πρόβλημα του νησιού μας αυτό τον καιρό,  δηλαδή αυτό των συγκοινωνιών. Μετά την τροποποίηση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και τη δρομολόγηση πλοίου προς και από τη Σάμο κάθε δεύτερη μέρα και την προσωρινή -έστω- τοποθέτηση πολύ παλαιού πλοίου στην γραμμή, το θέμα έχει φουντώσει. Είναι στα στόματα όλων,  γιατί η κατάσταση αυτή μας πάει τουλάχιστον 25 χρόνια πίσω.   Όχι βέβαια ότι ήταν  τα πράγματα πολύ καλύτερα πριν λίγο καιρό όταν έπρεπε να χάσει κανείς μια ολόκληρη μέρα στο ταξίδι, καθώς το πλοίο μας αναχωρούσε (άκουσον - άκουσον) στις 12 το μεσημέρι!
Έκανα πολλές κουβέντες κι εγώ, όμως, μια προσωπική εμπειρία με κινητοποίησε: Πρόσφατα ταξίδεψα με μεγάλη- δηλαδή όχι χαμηλού κόστους- αεροπορική εταιρεία στο εξωτερικό, προς ένα πολυσύχναστο αεροδρόμιο (άρα με υψηλά τέλη για την εταιρεία) με διάρκεια ταξιδιού 3 ωρών και όμως το εισιτήριο αλέ-ρετούρ ήταν φτηνότερο, απ' ότι θα μου κόστιζε αν αποφάσιζα αεροπορικά να ταξιδέψω στην Αθήνα και να επιστρέψω!  Προτίμησα λοιπόν το καράβι, όπου στην επιστροφή με περίμενε το συμβατικό πλοίο, στο οποίο έπρεπε να δώσω σχεδόν 50 ευρώ για να ταξιδέψω ολονυκτίως σε μια απλή καρέκλα, ούτε καν αεροπορικό κάθισμα….
Πολλές οι απόψεις και αντιφατικές: "Δεν έχουμε κόσμο εδώ, δεν θα είμαστε ποτέ ελκυστικός προορισμός." "Όσοι και να ταξιδεύουμε ποτέ δεν θα γίνουμε ελκυστικός προορισμός για τους εφοπλιστές, γιατί δεν διακινούνται εμπορεύματα, αυτά τους δίνουν πολλά κέρδη. Δεν έχουμε ούτε γεωργία, ούτε βιομηχανία για να εξάγουμε πράγματα και ο κόσμος είναι λίγος και φτωχός, για να εισάγουμε αξιόλογα φορτία.." "Δεν έχουμε δύναμη και ενότητα για να επιβάλουμε τις λύσεις μας." "Αφού κάποιοι τα  "φάγανε"  και διαλύσανε τις εταιρείες λαϊκής βάσης, καλά να πάθουμε". " Να ενωθούν  οι ντόπιοι επιχειρηματίες και μαζί με τον Δήμο να αγοράσουν δικό μας Καράβι, γιατί έχει η Τήλος;" "Μπα, δεν μπορούν να αντέξουν οι τοπικές εταιρείες τον ανταγωνισμό, εδώ οι Κρητικές ξεπουλήθηκαν σε κανονικούς εφοπλιστές και άλλους κεφαλαιούχους για να αντέξουν.."  "Όχι καράβι, ένα μικρό αεροπλανάκι να αγοράσουμε". "Να γίνει όλη η γραμμή επιδοτούμενο δρομολόγιο.." . "Το κράτος πρέπει να αναλάβει πλήρως τα ποστάλια"
Πολλές γνώμες, συγκροτούν όμως από την πλευρά της η κάθε μια ένα πλαίσιο, που κάνει το τοπικό μας οικουμενικό ζήτημα:  Το τι υπηρεσίες θα έχει ένας πολίτης εξαρτάται από το επίπεδο ανάπτυξης της κοινωνίας που ζει. Αλλά και η ανάπτυξη δεν μπορεί να έρθει, αν δεν υπάρξουν κάποιοι όροι. Οι αρχές μιας κοινωνίας δικαίου λένε ότι όποιο μέρος δυσκολεύεται να αναπτυχθεί ισότιμα, γιατί αντικειμενικοί λόγοι εμποδίζουν να έχει  επαρκείς όρους ανάπτυξης,  πρέπει να βοηθηθεί από τον περιβάλλον οργανισμό. Αλλιώς τα αλλεπάλληλα ρήγματα θα διαβρώσουν τελικά όλον τον οργανισμό. Η Πρόνοια και η Αλληλεγγύη δεν σώζουν μόνο το μέρος που έχει πρόβλημα, αλλά όλον το Οργανισμό.  Αυτό, στην περίπτωσή μας, πιστοποιεί ότι για να υπάρξει βιώσιμη και εξελίξιμη κοινωνία και οικονομία στο νησί πρέπει ο κάτοικος να μπορεί να πάει στην Αθήνα με το πολύ 25-30 ευρώ, όσο το μέσο μεροκάματο δηλαδή, χωρίς να χάσει επιπλέον μέρες στο ταξίδι του και χωρίς να αρρωστήσει  ταξιδεύοντας!  Αυτό, αποδεικνύεται πως εδώ και μια πενταετία τουλάχιστον, το δόγμα της δήθεν ελεύθερης αγοράς δεν μπορεί να το προσφέρει.
Θα συνεχίσουμε με...αεροπλάνα και τα βαπόρια και τους φίλους τους παλιούς στο επόμενο φύλλο.

Διατελώ μετά τιμής
Τσουκνίδα Αγριόχορτου.